Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna rozwoju emocjonalnego dziecka i problemów wychowawczych rodziny

Badanie ma na celu całościową ocenę funkcjonowania dziecka w sferze emocjonalnej, społecznej i poznawczej, a także analizę relacji rodzinnych i trudności wychowawczych. Diagnoza obejmuje wywiad z rodzicami, obserwację dziecka oraz zastosowanie standaryzowanych narzędzi psychologicznych i pedagogicznych.

Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?

  • Gdy dziecko przejawia trudne zachowania (np. agresję, wycofanie, lęk, nieposłuszeństwo)
  • W przypadku trudności w relacjach rówieśniczych i rodzinnych
  • Kiedy rodzice nie radzą sobie z wychowaniem lub potrzebują wsparcia w rozumieniu emocji dziecka
  • W celu zaplanowania terapii psychologicznej lub wsparcia wychowawczego

KORP – Karty Oceny Rozwoju Psychomotorycznego

Kompleksowe narzędzie do oceny rozwoju dziecka w wieku 3–9 lat w siedmiu głównych sferach funkcjonowania.

Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?

  • W przypadku opóźnień rozwojowych
  • Gdy pojawiają się niepokojące sygnały dotyczące rozwoju mowy, motoryki, emocji
  • Przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej lub szkolnej
  • W procesie opiniowania o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju lub kształcenia specjalnego

KOLD – Karty Oceny Logopedycznej Dziecka

Test umożliwia diagnozę mowy i komunikacji dzieci w wieku od 1 miesiąca do 9 lat, z uwzględnieniem rozwoju artykulacji, słuchu fonemowego i sprawności narządów mowy.

Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?

  • Przy opóźnionym rozwoju mowy lub zaburzeniach artykulacji
  • W celu kwalifikacji do terapii logopedycznej
  • Gdy rodzic/wychowawca zauważa brak reakcji dziecka na komunikaty słowne
  • Przy podejrzeniu zaburzeń słuchu fonemowego lub nieprawidłowego rozwoju językowego

CDI 2 – Inwentarz Depresji dla Dzieci

CDI 2 to standaryzowane narzędzie służące do oceny objawów depresji u dzieci i młodzieży w wieku 7–17 lat. Skala zawiera pytania dotyczące nastroju, samooceny, motywacji i funkcjonowania społecznego.

Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?

  • Przy podejrzeniu depresji, smutku, spadku motywacji, wycofania
  • Gdy dziecko zgłasza objawy takie jak: brak radości, uczucie beznadziejności, trudności ze snem
  • W trakcie diagnozy psychologicznej zaburzeń emocjonalnych

STAIC – Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci

STAIC to narzędzie do pomiaru poziomu lęku jako stanu (czyli przejściowej reakcji na stresującą sytuację) oraz cechy (stałej tendencji do odczuwania lęku). Przeznaczone dla dzieci w wieku szkolnym.

Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?

  • Gdy dziecko często przejawia lęk lub niepokój
  • W przypadku trudności adaptacyjnych, fobii szkolnej, lęku społecznego
  • W celu różnicowania objawów depresji i zaburzeń lękowych

EAS – Kwestionariusz Temperamentu dla Dzieci

EAS (Emocjonalność, Aktywność, Towarzyskość) to narzędzie oceniające wrodzone cechy temperamentalne dziecka. Kwestionariusz wypełniają rodzice lub opiekunowie.

Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?

  • Przy trudnościach wychowawczych i emocjonalnych
  • W celu lepszego zrozumienia zachowań dziecka
  • W trakcie diagnozy różnicowej (np. ADHD, zaburzenia lękowe)
  • W procesie planowania terapii lub wsparcia rozwojowego

Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5)

Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5) to jedno z najnowocześniejszych i najbardziej rzetelnych narzędzi psychometrycznych służących do pomiaru inteligencji ogólnej u dzieci (od 2. roku życia), młodzieży oraz osób dorosłych. Test umożliwia wszechstronną ocenę funkcjonowania poznawczego w pięciu kluczowych obszarach:

  • Rozumowanie płynne
  • Wiedza
  • Rozumowanie ilościowe
  • Przetwarzanie wizualno-przestrzenne
  • Pamięć robocza

Każdy z tych obszarów badany jest w zakresie zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym, co pozwala na trafne diagnozowanie również w przypadku osób z trudnościami komunikacyjnymi lub specyficznymi zaburzeniami rozwojowymi.

SB5 pozwala na:

  • ocenę poziomu inteligencji ogólnej (IQ),
  • identyfikację mocnych i słabszych stron funkcjonowania intelektualnego,
  • diagnozę uzdolnień i trudności w uczeniu się,
  • wsparcie procesu orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub niepełnosprawności,
  • diagnozę w kontekście rozwoju poznawczego dzieci przed rozpoczęciem nauki szkolnej,
  • diagnozę dzieci z podejrzeniem niepełnosprawności intelektualnej.

Test jest szczególnie przydatny w diagnozie dzieci wysoko funkcjonujących, dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a także osób wymagających zindywidualizowanego podejścia diagnostycznego.

Badanie jest przeprowadzane przez wykwalifikowanego psychologa i trwa zwykle od 60 do 90 minut, w zależności od wieku i możliwości osoby badanej.

W naszej ofercie dostępne są również rozszerzone pakiety diagnostyczne:

Stanford Binet 5 + ADI-R + ADOS-2
Kompleksowa diagnoza w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), łącząca ocenę funkcjonowania intelektualnego (SB5) z wywiadem rozwojowym (ADI-R) i obserwacją kliniczną (ADOS-2). Pakiet zalecany w przypadku trudności społecznych, komunikacyjnych i podejrzeń spektrum autyzmu.

Stanford Binet 5 + Conners 3
Zestaw badań umożliwiający ocenę poziomu inteligencji (SB5) oraz występowania objawów zaburzeń uwagi, nadruchliwości i impulsywności (Conners 3). Rekomendowany w przypadku podejrzenia ADHD lub innych trudności w zakresie samoregulacji, koncentracji i funkcjonowania szkolnego.

ul. Nad Wodą 1, 62-023 Szczytniki
tel. 885 305 669
szczytniki@centrum-rozwoju-dziecka.pl
ul. 11 Listopada 71a, 62-030 Luboń
tel. 885 305 669
lubon@centrum-rozwoju-dziecka.pl