Badanie ma na celu całościową ocenę funkcjonowania dziecka w sferze emocjonalnej, społecznej i poznawczej, a także analizę relacji rodzinnych i trudności wychowawczych. Diagnoza obejmuje wywiad z rodzicami, obserwację dziecka oraz zastosowanie standaryzowanych narzędzi psychologicznych i pedagogicznych.
Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?
- Gdy dziecko przejawia trudne zachowania (np. agresję, wycofanie, lęk, nieposłuszeństwo)
- W przypadku trudności w relacjach rówieśniczych i rodzinnych
- Kiedy rodzice nie radzą sobie z wychowaniem lub potrzebują wsparcia w rozumieniu emocji dziecka
- W celu zaplanowania terapii psychologicznej lub wsparcia wychowawczego
KORP – Karty Oceny Rozwoju Psychomotorycznego
Kompleksowe narzędzie do oceny rozwoju dziecka w wieku 3–9 lat w siedmiu głównych sferach funkcjonowania.
Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?
- W przypadku opóźnień rozwojowych
- Gdy pojawiają się niepokojące sygnały dotyczące rozwoju mowy, motoryki, emocji
- Przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej lub szkolnej
- W procesie opiniowania o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju lub kształcenia specjalnego
KOLD – Karty Oceny Logopedycznej Dziecka
Test umożliwia diagnozę mowy i komunikacji dzieci w wieku od 1 miesiąca do 9 lat, z uwzględnieniem rozwoju artykulacji, słuchu fonemowego i sprawności narządów mowy.
Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?
- Przy opóźnionym rozwoju mowy lub zaburzeniach artykulacji
- W celu kwalifikacji do terapii logopedycznej
- Gdy rodzic/wychowawca zauważa brak reakcji dziecka na komunikaty słowne
- Przy podejrzeniu zaburzeń słuchu fonemowego lub nieprawidłowego rozwoju językowego
CDI 2 – Inwentarz Depresji dla Dzieci
CDI 2 to standaryzowane narzędzie służące do oceny objawów depresji u dzieci i młodzieży w wieku 7–17 lat. Skala zawiera pytania dotyczące nastroju, samooceny, motywacji i funkcjonowania społecznego.
Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?
- Przy podejrzeniu depresji, smutku, spadku motywacji, wycofania
- Gdy dziecko zgłasza objawy takie jak: brak radości, uczucie beznadziejności, trudności ze snem
- W trakcie diagnozy psychologicznej zaburzeń emocjonalnych
STAIC – Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci
STAIC to narzędzie do pomiaru poziomu lęku jako stanu (czyli przejściowej reakcji na stresującą sytuację) oraz cechy (stałej tendencji do odczuwania lęku). Przeznaczone dla dzieci w wieku szkolnym.
Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?
- Gdy dziecko często przejawia lęk lub niepokój
- W przypadku trudności adaptacyjnych, fobii szkolnej, lęku społecznego
- W celu różnicowania objawów depresji i zaburzeń lękowych
EAS – Kwestionariusz Temperamentu dla Dzieci
EAS (Emocjonalność, Aktywność, Towarzyskość) to narzędzie oceniające wrodzone cechy temperamentalne dziecka. Kwestionariusz wypełniają rodzice lub opiekunowie.
Kiedy warto przeprowadzić diagnozę?
- Przy trudnościach wychowawczych i emocjonalnych
- W celu lepszego zrozumienia zachowań dziecka
- W trakcie diagnozy różnicowej (np. ADHD, zaburzenia lękowe)
- W procesie planowania terapii lub wsparcia rozwojowego
Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5)
Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5) to jedno z najnowocześniejszych i najbardziej rzetelnych narzędzi psychometrycznych służących do pomiaru inteligencji ogólnej u dzieci (od 2. roku życia), młodzieży oraz osób dorosłych. Test umożliwia wszechstronną ocenę funkcjonowania poznawczego w pięciu kluczowych obszarach:
- Rozumowanie płynne
- Wiedza
- Rozumowanie ilościowe
- Przetwarzanie wizualno-przestrzenne
- Pamięć robocza
Każdy z tych obszarów badany jest w zakresie zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym, co pozwala na trafne diagnozowanie również w przypadku osób z trudnościami komunikacyjnymi lub specyficznymi zaburzeniami rozwojowymi.
SB5 pozwala na:
- ocenę poziomu inteligencji ogólnej (IQ),
- identyfikację mocnych i słabszych stron funkcjonowania intelektualnego,
- diagnozę uzdolnień i trudności w uczeniu się,
- wsparcie procesu orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub niepełnosprawności,
- diagnozę w kontekście rozwoju poznawczego dzieci przed rozpoczęciem nauki szkolnej,
- diagnozę dzieci z podejrzeniem niepełnosprawności intelektualnej.
Test jest szczególnie przydatny w diagnozie dzieci wysoko funkcjonujących, dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a także osób wymagających zindywidualizowanego podejścia diagnostycznego.
Badanie jest przeprowadzane przez wykwalifikowanego psychologa i trwa zwykle od 60 do 90 minut, w zależności od wieku i możliwości osoby badanej.
W naszej ofercie dostępne są również rozszerzone pakiety diagnostyczne:
Stanford Binet 5 + ADI-R + ADOS-2
Kompleksowa diagnoza w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), łącząca ocenę funkcjonowania intelektualnego (SB5) z wywiadem rozwojowym (ADI-R) i obserwacją kliniczną (ADOS-2). Pakiet zalecany w przypadku trudności społecznych, komunikacyjnych i podejrzeń spektrum autyzmu.
Stanford Binet 5 + Conners 3
Zestaw badań umożliwiający ocenę poziomu inteligencji (SB5) oraz występowania objawów zaburzeń uwagi, nadruchliwości i impulsywności (Conners 3). Rekomendowany w przypadku podejrzenia ADHD lub innych trudności w zakresie samoregulacji, koncentracji i funkcjonowania szkolnego.